Przychody polskiej branży meblarskiej wyniosły w 2021 r. 59,9 mld złotych (+ 18 proc. r/r), a według prognoz w tym roku wzrosną do 64,7 mld zł. To niektóre z danych, zawartych w najnowszym raporcie „Polskie Meble Outlook 2022”, który przygotowała firma B+R Studio na zlecenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Opracowanie zawiera najważniejsze trendy na rynku meblarskim.
Polska może się pochwalić największą liczbą pracowników w branży meblarskiej w Unii Europejskiej. Liczba pracujących tu osób przekracza 200 tysięcy, co świadczy o tym, jak ważne miejsce zajmuje sektor meblarski w polskiej gospodarce. Warto podkreślić, że po początkowych cięciach kadrowych w 2020 roku, poziom przeciętnego zatrudnienia w polskich firmach meblarskich powrócił do tego sprzed pandemii, a menadżerowie zgłaszają potrzebę dalszego zatrudniania pracowników, co dobrze prognozuje na przyszłość.
Sprzedaż rośnie, ale rentowność spada
Według raportu „Polskie Meble Outlook 2022”, polska branża meblarska zakończyła ubiegły rok z rekordowym wynikiem sprzedaży, który wzrósł z 50,6 mld zł w 2020 r. do 59,9 mld zł w 2021 roku, co oznacza skok o 18 proc. Wartość wyprodukowanych w 2021 roku mebli szacuje się na 46,9 mld zł co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu do 2020 roku. W 2022 roku prognozuje się wzrost wartości produkcji sprzedanej do poziomu 64,7 mld zł i wzrost wartości wyprodukowanych mebli do wartości 50,6 mld zł (+8 proc).
Dobre wyniki sprzedaży nie oznaczają jednak, że polscy meblarze nie odczuwają negatywnych zjawisk w otoczeniu rynkowym. Znaczny wzrost kosztów surowców, materiałów, energii i wynagrodzeń odbija się na rentowności produkcji, która spadła z 6,7 proc. w 2020 do poziomu 5 proc. w 2021.
– Z pewnością w 2022 roku nie można się spodziewać tak dużego wzrostu produkcji sprzedanej jak w 2021, ale jakie przesłanki za tym stoją mam nadzieję, że dowiedzą się państwo z lektury raportu. Jestem przekonany, że rok 2022 będzie wymagającym rokiem dla polskich mebli. Jednak odpowiedź czy zdołamy podbić wyśrubowany wynik wartości sprzedaży zależeć będzie w równej mierze od determinacji jak i przygotowania do nadchodzących wyzwań – mówi Tomasz Wiktorski, właściciel B+R Studio.
Produkcja sprzedana polskiej branży meblarskiej
Wyszczególnienie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 [1] | 2022 [2] | |
Produkcja sprzedana branży meblarskiej [mld zł] | Metoda podmiotowa[1] (wg firm) |
45,2 | 47,9 | 50,5 | 50,6 | 59,9 | 64,7 |
dynamika |
1,06 | 1,06 | 1,05 | 1,00 | 1,18 | 1,08 | |
Metoda przedmiotowa [2] (wg produktów) | 41 | 42,9 | 43,6 | 41,8 | 46,9 | 50,6 | |
dynamika |
1,08 | 1,05 | 1,02 | 0,96 | 1,12 | 1,08 |
[1] Według kodu rejestracji przedsiębiorstwa; [2] Według kodu sprzedanego towaru;
Raport “Polskie Meble Outlook 2022” zawiera najnowsze zestawienia wyników branży meblarskiej w ujęciu międzynarodowym i krajowym. Prezentuje także dynamikę zjawisk z ostatnich okresów oraz prognozy wybranych danych na rok 2022. W tegorocznym raporcie Polskie Meble Outlook 2022 analitycy B+R Studio zawarli: rankingi międzynarodowe produkcji i eksportu mebli, oceny koniunktury gospodarczej w branży meblarskiej, wskaźników rentowności, dynamiki wzrostu w poszczególnych grupach mebli, wskaźniki cen produktów w polskich sklepach, analizę sytuacji w handlu międzynarodowym, zmiany średnich cen w poszczególnych grupach towarowych. Pełen raport jest dystrybuowany przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli. Do końca stycznia raport dostępny jest w specjalnej przedsprzedażowej cenie.