W ostatnim tygodniu września w Szczecinku świętowano 25-lecie zakładu Kronospan w Polsce. Ponad 100 lat nakładów inwestycyjnych, stały rozwój technologii, gamy produktowej oraz personelu stworzyło firmę, której największą wartością są pracownicy, a nadrzędnym celem jest bycie blisko klientów i dostawców, dostarczając im najwyższej klasy wyroby produkowane przy poszanowaniu zasobów naturalnych.
Historia
Historia firmy sięga 1897 roku, gdy w małym miasteczku w Lungötz w austriackich Alpach powstał tartak rodzinny. 60 lat później w Salzburgu uruchomiono pierwszą fabrykę, która dała początek międzynarodowej ekspansji Kronospan – od 1970 roku zaczęły powstawać pierwsze fabryki poza Austrią, a od 1989 roku, dzięki zmianom politycznym, nastąpił dynamiczny rozwój i ekspansja na rynki Europy Wschodniej. Dziś Kronospan prowadzi działalność produkcyjną w 22 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i Chinach, łącznie w ponad 40 fabrykach. Dzięki swojemu potencjałowi organizacja stale rozwija się, angażując się w coraz bardziej zaawansowane technologie i nowe produkty, realizując pomysły, o których trudno było nawet myśleć jeszcze kilka lat temu. U progu zmian ustrojowych i gospodarczych zaczęto tworzyć w Polsce warunki inwestycyjne dla firm zagranicznych. Kronospan podjął wówczas strategiczną decyzję o rozpoczęciu swojej działalności na terenie naszego kraju. Kronospan w Polsce prowadzi obecnie produkcję w 6 zakładach: w Szczecinku, Mielcu, Poznaniu, Rudawie, Pustkowie i Strzelcach Opolskich. Kronospan to również 8 spółek handlowo-usługowych, zlokalizowanych na terenie całego kraju: w Poznaniu, Elblągu, Katowicach, Radomsku oraz Dobroszycach k. Wrocławia, a także port przeładunkowy w Szczecinie.
Gospodarka i inwestycje
Rozwój Kronospan w Polsce to także rozwój polskiej gospodarki. Kronospan inwestuje w produkty, ochronę środowiska i pracowników. Co czwarty mebel w Europie jest wykonany z materiałów Kronospan. Co trzecia podłoga laminowana w Europie pochodzi z Kronospan. Polska jest na II miejscu na świecie pod względem ilości eksportowanych mebli. Tylko w 2013 roku 84% eksportowanych przez nasz kraj mebli trafiło do UE, a 16% do pozostałych odbiorców na świecie. Żadna inna branża nie ma tak dobrej pozycji na arenie międzynarodowej. Branża ta rozwija sią dalej, o czym świadczą kolejne liczne inwestycje polskich przedsiębiorstw, które współpracują z Kronospan. Ambicją przedsiębiorstwa jest rozwijanie produktów, nowe inwestycje, poszerzanie grona odbiorców i wejście na coraz to nowe rynki. Firma nieustannie pracuje nad poprawą jakości serwisu, nad narzędziami umożliwiającymi jeszcze lepszą i szybszą produkcję i bycie jak najbliżej klientów.
Design i wzornictwo
Kronospan zebrał przez ponad 100 lat działalności bardzo dużo doświadczeń na wielu rynkach. Jako jeden z wiodących światowych producentów nie może zajmować czołowej pozycji bez wprowadzania innowacji i inwestycji. Wszystko to ma swoje przełożenie na nowe produkty, nowe systemy i technologie stosowane przez Kronospan. Firma stawia również na rozwój designu i wzornictwa. Może pochwalić się ekskluzywnymi dekorami przygotowanymi zgodnie z najwyższymi wymogami jakościowymi klientów. Przede wszystkim jednak stara się dawać klientom inspirację, aby tworzyli na ich bazie coraz bardziej doskonałe meble, formy i budynki.
Globalną ofertę na rynku stanowią 3 segmenty produktów: Kronodesign – jedna z najbogatszych na rynku paleta wzorów, dekorów i struktur płyt drewnopochodnych, Kronobuild – szeroki wachlarz produktów dla nowoczesnego budownictwa oraz Krono Original – materiały wykończeniowe, jak: podłogi laminowane, podłogi w technologii High Definition, dekoracje ścienne, listwy i akcesoria.
Odbiorcy
Oferta Kronospan adresowana jest przede wszystkim do producentów mebli i wyrobów drewnopochodnych w Polsce i Europie, zarówno do dużych firm przemysłowych, jak również do warsztatów stolarskich. Kronospan jako pierwszy stworzył koncepcję współpracy z drobnymi zakładami stolarskimi w ramach projektu Strefa Płyt, który w Polsce odniósł duży sukces. Autoryzowane punkty sprzedaży oferują bogaty asortyment markowych produktów i zapewniają szeroki zakres usług stolarskich. Obecnie sieć liczy ponad 80 punktów w całej Polsce.
Targi i szkolenia
Organizowane w Szczecinku przez zakłady Kronospan targi Hausmesse są jednym z największych branżowym spotkań w Polsce. Co roku odwiedza je ponad 1000 osób. To cykliczne wydarzenie przyciąga największe firmy branży meblarskiej, a także architektów i projektantów. Podczas targów goście mają możliwość zapoznania się z nowościami produktowymi zakładów Kronospan, światowymi trendami w zakresie produkcji płyt, a także mają możliwość uczestniczenia w licznych szkoleniach branżowych.
Na obchody 25-lecia Kronospan przybyło ponad 600 osób – klientów, dostawców, pracowników. Swoją obecnością zaszczycili uroczystość również goście honorowi, między innymi wiceminister gospodarki Andrzej Dycha, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Jarosław Rzepa oraz ksiądz kardynał Kazimierz Nycz. Podczas uroczystej gali wyróżniono klientów oraz pracowników, którzy są z firmą Kronospan od początku jej działalności w Polsce. Występ Waldemara Malickiego, koncert Ewy Farny czy niesamowity pokaz sztucznych ogni to tylko niektóre z atrakcji, które zapewniły gościom wyśmienitą zabawę.
(msz)
.