Meble Polska to najbardziej międzynarodowe wydarzenie w kalendarzu targów poznańskich. Tegoroczna edycja, która odbyła się w Poznaniu od 16 do 19 maja 2022 roku, potwierdziła wyjątkowy, globalny charakter tych targów. Po raz pierwszy udział zwiedzających z zagranicy przekroczył 50%!
Zwiedzający z 70 krajów
Już przed targami można było spodziewać się, że udział zagranicznych kupców meblowych będzie w tym roku rekordowy. Świadczyły o tym dane z systemu rejestracji zwiedzających. Przed targami bilety dla profesjonalistów pobrali w nim handlowcy z dokładnie 70 krajów. Praktycznie więc z całego świata.
– Do końca nie mieliśmy jednak pewności, czy po pandemicznej przerwie kupcy będą są gotowi na transkontynentalne podróże, zwłaszcza w obliczu trwającej w Ukrainie wojny. Okazało się, że nasze obawy okazały się bezpodstawne. Takiego najazdu gości z zagranicy jeszcze nie mieliśmy – mówi dyrektor targów MEBLE POLSKA Józef Szyszka.
Międzynarodowy charakter wydarzenia doskonale słychać było na stoiskach i w holach wejściowych. Łączna liczba uczestników targów wyniosła około 11500 osób. Na ostateczne dokładne dane trzeba będzie poczekać. Dane z baz zwiedzających muszą zostać skojarzone z danymi z czytników przy wejściach na targi. Jednak już ze wstępnych raportów wynika, że z zagranicy pochodziła ponad połowa wszystkich zwiedzających.
– To oczywiście po części efekt siły polskiej branży meblowej i ogromnego zainteresowania, jakim meble z Polski cieszą się na zagranicznych rynkach. Ale w dużej mierze to przede wszystkim skutek wieloletnich działań Grupy MTP. Zgodnie ze strategią “Go global” organizator targów MEBLE POLSKA od lat prowadzi intensywną kampanię promującą polskiej branży meblowej i targów na najbardziej perspektywicznych rynkach na całym świecie – wyjaśnia Józef Szyszka. Stąd obecność w Poznaniu przedstawicieli grup zakupowych i sieci salonów meblowych z tak obiecujących rynków, jak Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Izrael, Chiny, Arabia Saudyjska czy egzotyczny Mauritius.
Łącznie z odbywającymi się równocześnie Targami Wnętrz HOME DECOR na terenach targowych swoją ofertę zaprezentowało ponad 230 firm z kilkunastu krajów. Dużym zainteresowaniem cieszy się duża ekspozycja ponad 25 firm z Ukrainy. Pomimo bestialskiej agresji Rosji na ten kraj przedsiębiorstwa te zdecydowały się pokazać w Poznaniu swój potencjał.
Największa ekspozycja polskich mebli
Targi MEBLE POLSKA to największa na świecie ekspozycja oferty polskiego przemysłu meblarskiego. Tegoroczna ekspozycja zlokalizowana była w pawilonach 3, 4, 5 i 6. Swoją ofertę zaprezentowało wielu czołowych polskich producentów mebli. Obok przystępnych cenowo mebli z płyty meblowej, na targach pojawiły się również produkty z litego drewna. Były także inne meble z wyższej półki cenowej. Licznie reprezentowani byli również producenci mebli tapicerowanych i materacy.
Wnętrzarskie trendy
Jak co roku Targom MEBLE POLSKA w pawilonie 5A towarzyszyły biznesowe Targi Wnętrz HOME DECOR. Na zwiedzających czekała także Strefa Trendów Bloggers Zone. To inicjatywa wyjątkowego duetu: Uli Michalak, inicjatorki i pomysłodawczyni projektu, stylistki wnętrz i artystki, twórczyni wyjątkowej ceramiki oraz Katarzyny Szostakowskiej, autorki bloga polishdesign, która strefę w tym roku zaprojektowała. Ekspozycję Bloggers Zone wzbogacił cykl prelekcji na temat najnowszych trendów w designie i wyposażeniu wnętrz.
Szkolenia dla meblarzy
Targom MEBLE POLSKA towarzyszyły seminaria współorganizowane przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli. Prelekcje były podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwszy z nich odbywał się pod hasłem przewodnim „Jak Twój sklep meblowy zyska więcej zadowolonych klientów”. Pozwolił on przedstawicielom sklepów meblowych dowiedzieć się, jak mówić, by więcej sprzedać. A także jak sprawić, by więcej klientów odwiedziło sklep i jak stać się skutecznym menedżerem i liderem zespołu?
Z kolei środa, 18 maja, poświęcona była tematom rynkowym i finansowym. Banku Pekao S.A. zaprezentował temat „Perspektywy makroekonomiczne dla polskiej branży meblarskiej – Polska, Europa, Świat”. Bank Pekao S.A przybliżył produkty skarbowe, które mogą być interesujące dla polskiej branży meblarskiej. Izba przygotowała również seminarium pt. „Wsparcie akredytowanych podmiotów w ocenie zgodności mebli i materiałów do ich produkcji”. Z kolei Instytut Nadzoru Technicznego zorganizował prelekcję: Akredytowane badania i certyfikacja wyrobów meblarskich potwierdzeniem bezpieczeństwa produktu. Natomiast Paszport do Eksportu w ramach programu PARP Internacjonalizacja MŚP Polska Wschodnia omówił potencjał rynku japońskiego i Zjednoczonych Emiratów Arabskich dla branży meblarskiej.
Meble Polska 2023
Kolejna edycja Targów MEBLE POLSKA już za 9 miesięcy od 21 do 24 lutego 2023 roku.