12 września, podczas uroczystej gali, poznaliśmy laureatów konkursu „ArtFormy” – wyjątkowej inicjatywy Studia Prostych Form na rzecz promocji rodzimego designu. Zorganizowany z okazji zbliżającej się 100. rocznicy Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu stał się swoistym hołdem oddanym polskiemu wzornictwu, ale też okazją by wspierać kreatywność projektantów i architektów. O słuszności idei konkursu, przekonuje zarówno zwycięski projekt – wielozadaniowy stolik-rzeźba autorstwa Mikołaja Sołtysiaka, Grzegorza Kurzawy i Mariki Stanisławskiej, jak i liczba wyróżnionych prac. Szacowne jury przyznało bowiem aż 10 wyróżnień. Wszystkie docenione projekty można oglądać na dedykowanej wystawie.
Konkurs „ArtFormy” zorganizowany przez Studio Prostych Form to inicjatywa mająca na celu promocję współczesnego polskiego designu. Adresowany do projektantów i architektów wnętrz, jest też hołdem oddanym historii rodzimego wzornictwa oraz wyrazem potrzeby kontynuacji jego najlepszych tradycji. Przyczynkiem do jego organizacja stała się zbliżająca setna rocznica Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu. Odbyła się ona w Paryżu w 1925 roku, a polscy artyści wrócili z niej uhonorowani wieloma nagrodami.
Ona też miała być głównym źródłem inspiracji przyświecającym uczestnikom konkursu. Zadaniem konkursowym było bowiem zaprojektowanie mebla, który podobnie jak design sprzed stu laty, zwracałby uwagę elegancją, funkcjonalnością i innowacyjnymi rozwiązaniami. Organizatorzy jasno też wskazali, jaki to ma być meble – stolik kawowy, konsola, komoda, stolik nocny lub toaletka. Co istotne, musiały one mieścić się w limicie rozmiarów, które wynoszą 150 (wysokość) x 100 (głębokość) x 100 (szerokość) cm. Pomimo bardzo rygorystycznych zasad, liczba nadesłanych prac konkursowych przerosła oczekiwania organizatorów, a ich wysoki poziom przysporzył sporo pracy jurorom.
Obrady jury
12 września b.r., na uroczystej gali zorganizowanej w showroomie Studia Prostych Form przy ul. Burakowskiej 5/7 w Warszawie, poznaliśmy laureatów konkursu, których wybrało szacowne jury w składzie: Ewa Mierzejewska (historyczka sztuki, organizatorka wystawy „Artshow”), Dariusz Pijanowski (właściciel firmy Studio Prostych Form), Teresa Pyszkiewicz (architektka wnętrz, Studio Prostych Form), Roland Stańczyk (architekt, właściciel pracowni RS Poland Stańczyk), Bartosz Deka (architekt, właściciel pracowni DEKAA Architects), Agnieszka Gruszczyńska-Hyc (historyczka sztuki, redaktor naczelna „AD Polska”), Łukasz Kałasa (architekt wnętrz, właściciel pracowni Kałasa CONCEPT), dr Krystyna Łuczak-Surówka (historyczka i krytyczka designu, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie) oraz Piotr Łucyan (architekt wnętrz, właściciel pracowni ArtUp, autor artykułów o designie w magazynie „AD Polska”).
Jurorzy oceniali kreatywność i niebanalne, nowatorskie podejście. Nie bez znaczenia był także dobór materiałów potwierdzający troskę o środowisko i zrównoważony rozwój. Paryskie projekty Polaków w doskonały sposób łączyły estetykę i funkcjonalność, dlatego jurorzy konkursu „ArtFormy” zwracali uwagę również na tę kwestię. I oczywiście – pod uwagę został wzięty też potencjał rynkowy. Wszak nadzieja na sukces komercyjny jest nieodzowną wartością udanego projektu. Grono ekspertów, o potwierdzonej renomie w branży projektowo-architektonicznej, po burzliwych obradach i wielogodzinnych dyskusjach wybrało zwycięzcę konkursu „ArtFormy” oraz wyróżniło aż 10 prac projektowych.
Zwycięzca konkursu „ArtFormy”
Pierwsze miejsce przyznano Mikołajowi Sołtysiakowi, Grzegorzowi Kurzawie, Marice Stanisławskiej z Poznania za projekt stolika-rzeźby Kooperat inspirowanego polskim art déco. Szacowne jury doceniły ten projekt za szlachetność formy, geometrię oraz nieszablonowość rozwiązania. Mebel ten skupia uwagę nie tylko na dekoracyjnym, ale i użytkowym aspekcie. Jego prosty kształt jest wynikiem dogłębnie przemyślanej koncepcji, stanowiąc kontrast dla wyselekcjonowanych materiałów. Geometryczny kształt zmiękczony opływowym bokiem nadaje czystą i oszczędną formę meblowi. Wyrazu dodaje odważne wykonanie, które łączy ze sobą charakterystyczne nieregularne piękno czeczoty z elegancką lustrzaną powłoką powstałą w wyniku polerowania stali.
Z kolei obracany górny korpus powoduje, że będzie mógł być odbierany codziennie w inny sposób. Lustrzana powłoka będzie adaptować stolik do wnętrza, w którym się znajduje. Dodatkowo stolik posiada możliwość przechowywania, która pomoże utrzymać porządek, a jednocześnie jego eklektyczne wzornictwo nada unikatowy charakter wnętrzu. Zaskakuje też jego wielozadaniowość. Jest to bowiem mebel – rzeźba, która odnajdzie się w roli stolika kawowego, nocnego czy nawet mini konsoli w niewielkich przestrzeniach domowych.
– Zwycięski projekt jest najpełniejszą odpowiedzią na zadanie postawione w konkursie ArtFormy 2024. Łączy piękno z funkcjonalnością, jest nowoczesny i zarazem odwołuje się do tradycji polskiego projektowania sprzed 100 lat. Geometria form, najbardziej wyrazisty składnik tożsamości nagrodzonego projektu, łączy historię i dzień dzisiejszy w sposób czytelny, czysty i naturalny. Naturalne jest również podejście do materiałów. Dekoracyjny rysunek drewna i lustrzane odbicia metalu współgrają z prostotą form. Dwóch form trafnie ustawionych względem siebie proporcjami. Form nawiązujących charakterem do dokonań polskiego Art Deco rodem z paryskiej wystawy światowej 1925 roku, a zarazem autorskich. Form połączonych i jednocześnie dających możliwość ruchu, zmiany, indywidualnego podejścia do kompozycji. Elastyczność rozwiązania tego mebla pozwala na różnorodne zastosowania we wnętrzu. Podkreśla zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne walory projektu.
Dialog
Zwycięski mebel to dialog. Dialog dwóch geometrycznych form w przestrzeni. Dialog siły i szczerości dwóch materiałów silnych. Dialog potrzeb designu i sztuki. Dialog estetyki i funkcji. Dla wielu użytkowa strona będzie mniej czytelna niż to jak mebel ten „żyje” jako obiekt w przestrzeni. Stolik i schowek są tu bardziej ukryte niż oczywiste. Potrzeba tajemnicy i indywidualności, dwa magnesy XXI wieku, są ostatnim szlifem decyzji jury, którego głosami główną nagrodę w konkursie ArtFormy 2024 zdobył projekt Kooperat – uzasadnia wybór jury dr Krystyna Łuczak-Surówka.
To właśnie ten mebel Studio Prostych Form wyprodukuje i zaprezentuje na targach „Warsaw Home & Contract 2024”. Dodatkowo projekt jak i prace wyróżnione będą szeroko promowane w mediach społecznościowych i prasie branżowej.
Przyznane wyróżnienia
Ze względu na wysoki poziom nadsyłanych prac jury przyznało także aż 10 wyróżnień. Wśród nich znaleźli się autorzy następujących projektów: Ewa Burak – konsola Niezapominajka, Anna Doczekalska – stolik Deko, Maja Drążkowska – komoda Fasada, Natalia Glazer-Wika – projekt komody, Krystian Jandura – projekt konsoli, Katarzyna Kacik i Aleksandra Poprawa-Ożga – konsola/toaletka, Patrycja Suszek-Rączkowska – toaletka Eclipse oraz Magdalena Kuranowska, Anna Białkowska i Dariusz Michałkowski z grupy Kontraforma, których doceniono aż trzy projekty: stolik kawowy, komodę i toaletkę. Wszystkie wyróżnione prace można oglądać na przygotowanej przez organizatorów konkursu „ArtFormy” wystawie, której inauguracja towarzyszyła uroczystej gali ogłoszenia laureatów, a na którą serdecznie zapraszamy.
Wszystkie niezbędne informacje znaleźć można na stronie: https://studioprostychform.pl/konkurs/.